check
פרופ׳ רוברט פוסט בנושא ההבחנה בין חופש הביטוי לחופש אקדמי (04/12/2017) | המכון למחקרי חקיקה ולמשפט השוואתי ע"ש הרי ומיכאל סאקר

פרופ׳ רוברט פוסט בנושא ההבחנה בין חופש הביטוי לחופש אקדמי (04/12/2017)

תאריך: 
ב', 04/12/201716:00

מרצה: פרופ׳ רוברט פוסט, בית הספר Yale למשפטים.

פרופ' רוברט פוסט דן בסוגיית חופש הביטוי באוניברסיטה.

ביוזמה משותפת עם דיקן הפקולטה, מכון סאקר למחקרי חקיקה ומשפט השוואתי התחיל לקיים השנה סדרה של הרצאות שנתיות על שמו ולזכרו של ג׳ון סאקר.

הרצאת סאקר הראשונה התקיימה ביום שני (4 בדצמבר), כאשר המכון התכבד לארח את פרופ׳ רוברט פוסט כמרצה העיקרי. פרופ' פוסט הוא מומחה למשפט חוקתי מאוניברסיטת ייל ועד לאחרונה כיהן כדיקן הפקולטה למשפטים שם. נושא ההרצאה היה חופש הביטוי באוניברסיטה.

בהרצאה עמד פרופ׳ פוסט על ההבחנה בין חופש הביטוי לחופש אקדמי. הוא הגדיר את העקרונות המהותיים של חופש הביטוי, כפי שניתן להתייחס אליהם במסגרת החוקה האמריקאית ומערכת המשפט, והציג כיצד עקרונות אלו (השוויון החוקתי של רעיונות, האיסור לכפות ביטוי, הזכות לומר דברים שעלולים להיות פוגעניים) לא יכולים להתקיים בתוך מסגרת חינוכית שיש לה מטרות חינוכיות או אקדמיות. לאותן מסגרות, ובעיקרן אוניברסיטאות, יש מחויבות אינהרנטית להעדיף רעיונות טובים ובעלי ערך של אמת על רעיונות רעים או שקריים, יש מחויבות לכפות ביטוי (למשל במסגרת תהליך מתן הציונים) ויש צורך אירגוני למנוע פוגעניות כדי לשמור על היכולת לנהל דיאלוג ומסגרת חינוכית.

לכן פרופ' פוסט הציע שמוסדות אקדמיים יוציאו עצמם לחלוטין מן הספרה של שאלות על חופש הביטוי, ויתרכזו בשאלות של נחיצות ותועלת למשימות האקדמיות של המוסדות ולפעילויות הספציפיות שמתנהלות במסגרתו.

אגב הדיון בחופש אקדמי, ביקר פרופ׳ פוסט בחריפות את ההצעה ל״קוד אתי״ שנוסחה על-ידי פרופ׳ כשר ועלתה לדיון בשיח הישראלי בחודשים האחרונים, ובפרט את ההגדרה הרחבה שמופיעה שם למה שנחשב ״פוליטי״ וצריך להישאר מחוץ לדיון בכיתה.

First Annual Sacher Lecture Picture