check
סמינר מחלקתי: "חדר מלחמה חברתי", ד"ר מירב אהרון גוטמן | המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה

סמינר מחלקתי: "חדר מלחמה חברתי", ד"ר מירב אהרון גוטמן

תאריך: 
ב', 07/12/202012:30-14:00
מירב

״חדר מלחמה חברתי״

אנחנו שמחים להזמין אותכןם לפגישה הרביעית של סמינר המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית. הפעם אנו מארחים את ד״ר מירב אהרון גוטמן מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, אשר תרצה על: 

'חדר מלחמה חברתי': כיצד טכנולוגיה מתקדמת יכולה לסייע לנו בהנכחת החברתי בתהליכי קבלת החלטות?  

הסמינר יתקיים ביום שני, ה07.12.20, בין השעות 12:30-14:00, בזום. 

קישור לזום - https://tinyurl.com/huji-socio4

 

כולםן מוזמנים ומוזמנות

 

תקציר

הרצאה זו תדגים שימוש בטכנולוגיה חדשנית כאמצעי חזותי להבנה טובה יותר של יחסים מרחביים-חברתיים. הגורמים החברתיים והסוציולוגים הם מרכיבים בלתי נפרדים מתהליך התכנון העירוני, אך לרוב, הידע הסוציולוגי לא מתורגם לשפה התכנונית, אינו משלוב בהחלטה הסופית ואינו מובן למקבלי ההחלטות. לטענתי, טכנולוגיות מתקדמות, ובמיוחד סביבת המציאות הווירטואלית, יוצרות הזדמנויות חדשות להעשרת ארגז הכלים שלנו וכדי להתמודד טוב יותר עם האתגרים של אינטגרציה חברתית ומרחבית.
המערכת שיצרנו - שולחן חול וירטואלי המציג מידע סוציולוגי ואנתרופולוגי בצורה תלת מימדית – משלבת את המרחבי והחברתי לשכבה אחת אותה אנו מכנים טופוגרפיה חברתית, ומצליחה לקשר בין שפת התכנון, מקבלי ההחלטות והידע הסוציולוגי. מערכת זו כוללת הישענות על טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת לנו לתכלל נתונים מרובים (Big Data), ולייצג סוגיות מורכבות באמצעים ויזואליים הנגישים לקהלים רחבים: ממקבלי החלטות ועד הפעילים השכונתיים. מימד מרכזי במערכת הוא יצירת סימולציות בזמן אמת אשר נשענות על מודלים מתמטיים הקושרים בין סוגיות (למשל תהליכי הפיתוח העירוניים והכנסות מארנונה) ומאפשרים קבלת החלטות מושכלת ומורכבת הרבה יותר. סימולציות אלה מתקיימות בתוך ׳חמ"ל חברתי׳, אשר יהיה מבוסס על סביבה חדשנית, מתקדמת טכנולוגית, אשר תתמוך בסטנדרטים הגבוהים שהמערכת שלנו כוללת: ניתוח מונחה נתונים, הדמיה מתקדמת ותסריטים דינאמיים כבסיס לקבלת החלטות. בהרצאה אציג את הבסיס התיאורטי שמאחורי המערכת, את היכולות שלה ואת פוטנציאל ההשפעה שלה על התכנון, המרחב והחברה.

על מירב אהרון גוטמן: 
ד״ר מירב אהרון גוטמן היא מרצה בכירה בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון והיו״ר האקדמאית של החממה החברתית בטכניון, מרחב המייצר שיתופי פעולה בין אקדמאים, ובין האקדמיה לקהילה, סביב ידע מבוסס קהילה. מירב רכשה את שלושת תאריה (1998, 2001, 2007) בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב. את עבודת הדוקטורט שלה הקדישה לעיר אשדוד והייתה מהראשונות עמוד על חשיבותן של ערי ביניים על התרבות והמרחב הישראלים. על עבודה זו היא זכתה בפרסים רבים, כולל במלגת פולברייט לנסיעה לפוסט דוקטורט בארצות הברית ופרס מרי קרי לחוקרים צעירים.
לאחר פוסט דוקטורט ראשון במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בהנחיתה של פרופ' תמר אלאור, היא הייתה בפוסט דוקטורט שני באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, בהנחיתו של פרופ' גיל איל.

במחקריה מבקשת מירב לפתוח מחדש את מושג העירוניות תוך הצמדות לממצאים אמפיריים והיענות לאתגרים תמטיים ותיאורטיים חדשים. את המאמץ המחקרי הזה היא אוגדת בקשת של מחקרים המכונים "ערי תיכון: לקראת עירוניות חדשה מישראל". במסגרת מאמץ זה מירב עוסקת בטרור, פשע ומלחמה בקנה המידה העירוני, ושל דת כמחוללי עירוניות.
בשנים האחרונות מירב פיתחה מדיום חליפי לעיצוב מדיניות מרחבית-חברתית זאת באמצעות הסתמכות על טכנולוגיות מתקדמות ובפרט על דיגיטציה של נתונים ועל ויזואליזציה של מודלים עירונים. לתפיסתה, על מנת שעולם התוכן החברתי יהיה נוכח בתהליכי קבלת החלטות יש לתרגם את המידע והידע לכדי שפות ייצוג אשר מוטמעות במודל ומסוגלות להציג מערכות של קשרים והשלכות על חיי העיר. בימים אלה מירב מקימה בחיפה את חדר המצב החברתי (Smart Social Theatre) המשמש חלל אימרסיבי לדיון משותף עם קהילה ומקבלי החלטות. מירב שימשה במשך 6 שנים יועצת עבור משרד הביטחון בתכנון העברת מחנות צה"ל לנגב. ראש המרכז לעירוניות ים תיכונית בבת ים ומ"מ ראש האגף לתכנון אסטרטגי בחולון. בשנתיים האחרונות מירב מהווה חברה (כמ"מ( במועצה הארצית לתכנון ולבנייה.
בשנת 2010 יצרה ביחד עם דיויד נוי ויורם עברי (סינמקס הפקות) את הסרט הדוקומנטרי "כיוון כלים: המלחמה על התזמורת האנדלוסית הישראלית". אשר שודר בערוץ 1 של הטלוויזיה הישראלית והוצג בלונדון במסגרת האגודה המלכותית לסרטים אתנוגרפיים.