check
הרצאתו של ד״ר ארז מגור על קואליציות פיתוח וקידום מדיניות חדשנות: ישראל, טאיוואן ואירלנד 1975-2000. | המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה

הרצאתו של ד״ר ארז מגור על קואליציות פיתוח וקידום מדיניות חדשנות: ישראל, טאיוואן ואירלנד 1975-2000.

תאריך: 
ב', 14/12/202012:30-14:00

ד״ר ארז מגור ירצה על קואליציות פיתוח וקידום מדיניות חדשנות: ישראל, טאיוואן ואירלנד 1975-2000.

יום שני, 12:30-14:00 - 

קישור לזום - https://tinyurl.com/huji-socio5

 

 

תקציר הרצאתו של מגור: 

בעשורים האחרונים, וביתר שאת מאז המשבר הכלכלי של 2008, קידום חדשנות טכנולוגית מוצב במרכז המדיניות הכלכלית של מדינות רבות. בעוד מדיניות חדשנות משמשת לרוב כאמצעי להשגת מטרות כלכליות וחברתיות, לעתים קרובות היא מיושמת באופן המייצר חלוקה לא שוויונית של תגמולים ומטיב בעיקר עם פירמות, יזמים ומשקיעים פרטיים. האם ניתן לקדם מדיניות חדשנות שתשיג חלוקה שוויונית והוגנת יותר? האם מדיניות חדשנות יכולה לשלב בין רווחים גדולים עבור מעטים לבין תועלות ציבוריות? המחקר שאציג בהרצאה זו יראה שכדי להבטיח מטרות אלה, ממשלות נאלצות לבנות מוסדות וכלי מדיניות שנועדו להבטיח שגם הציבור הרחב יוכל ליהנות מ"פירות" תעשיית החדשנות. בעוד מחקרים קיימים רואים בחדשנות כתוצר של מוסדות ליבראליים כמו הגנה על זכויות קניין ובניית שווקים חופשים, מחקר זה מדגיש דווקא את התפקיד המכריע של המדינה כסוכן מרכזי בקידום תעשיית חדשנות ושמירה על האינטרס הציבורי. בהרצאה אטען שתהליכי בניית המוסדות והטמעת כלי המדיניות הנחוצים מתאפשרים הודות למה שאני מכנה "קואליציות פיתוח" המבטאות שיתוף פעולה ותיאום אינטרסים בין סוכנויות פיתוח מדינתיות לבין נציגי תעשיית ההיי-טק, המגזר הפיננסי, ארגוני מעסיקים, איגודי עובדים ושחקנים כלכליים-פוליטיים נוספים. על מנת לבסס את טענות תאוריות אלו, אעשה שימוש בניתוח השוואתי-היסטורי הבוחן את תהליכי הפיתוח של תעשיית החדשנות בישראל, טאיוואן ואירלנד החל מסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת. בהרצאתי אראה כי תהליכי בניית מוסדות ובניית קואליציות עוזרים להסביר את ההצלחה (או כישלון) של תהליכי פיתוח אלה. ממצאים אלו הופכים רלוונטיים במיוחד היום לאור התפרצות מגפת הקורונה שהובילה ממשלות ברחבי העולם להשקיע משאבים ציבוריים בהיקף חסר-תקדים לטובת פיתוח טכנולוגיות רפואיות חדשניות, יצירת קווי אספקה של ציוד רפואי, ויותר מכל פיתוח חיסון לנגיף הקוביד-19.

על מגור:
ד"ר ארז מגור הוא עמית פוסט-דוקטורט במרכז ספרא לאתיקה באוניברסיטת תל-אביב. ארז הוא בוגר ומוסמך המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ולאחרונה סיים לימודי דוקטורט במחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת ניו-יורק (NYU). עבודת הדוקטורט שלו עסקה בפוליטיקה של מדיניות חדשנות (innovation policy) ומתמקדת במקרה הבוחן של תעשיית ההייטק הישראלית מתוך מבט השוואתי-היסטורי. במחקרים אחרים הוא בוחן את הקשר בין המפנה הניאו-ליברלי ובין מודלים שונים של פיתוח אזורי-עירוני, תוך המתקדמות בצמיחת מפעל ההתנחלויות. מאמריו פורסמו בכתבי עת מובילים ובניהם“Socio-Economic Review” ,  ו-“Politics & Society”. כמו כן ערך במשותף ספר בהוצאת  “Indiana University Press” וגיליון מיוחד של כתב העת "תיאורה וביקרות", שניהם בנושא ההתנחלויות.