check
סמינר מחלקתי, ד"ר רפי גרוסגליק וד"ר דן קוטליאר: ״על הכינון האלגוריתמי של העצמי המיקרוביאלי: המקרה של תזונה מותאמת אישית״. | המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה

סמינר מחלקתי, ד"ר רפי גרוסגליק וד"ר דן קוטליאר: ״על הכינון האלגוריתמי של העצמי המיקרוביאלי: המקרה של תזונה מותאמת אישית״.

תאריך: 
ג', 23/03/202112:30-14:30

קישור לזום - https://tinyurl.com/huji-socio11

הפגישה הראשונה של הסמינר המחלקתי בסמסטר ב׳

רפי גרוסגליק ודן קוטליאר ידברו: ״על הכינון האלגוריתמי של העצמי המיקרוביאלי: המקרה של תזונה מותאמת אישית״. 

 

תקציר ההרצאה

 במהלך שני העשורים האחרונים חקר המיקרואורגניזמים והשפעתם על הסביבה האנושית עבר לקדמת הבמה במדעי החיים ובמדע הפופולרי. בתוך כך, מחקרים הראו כי קהילות מיקרואורגניזמיות מהוות חלק גדול ממסת גוף האדם, וכי מיקרואורגניזמים משפיעים השפעה של ממש על חיי אנשים – על בריאותם, תפקודם, ואף על התנהגותם ורגשותיהם. על רקע זה, נפוצה תפיסה חדשה הרואה באדם "הומו-מיקרוביס": ישות המוגדרת כאסופה של מינים רבים החיים בתוך ולצד גוף אנושי, המייצרים יחדיו יחידה סימביוטית, דינמית וחסרת גבולות ברורים. זוהי תפיסה אקולוגית ופוסט-הומניסטית רדיקלית, המערערת על התפיסה המערבית הרואה באדם אינדיבידואל, אך היא יוצאת הישר ממרכז העולם המדעי, וזוכה להדהוד בכמה מהזירות המרכזיות ביותר בימינו.

הרצאה זו תעסוק בפרדוקסים ובמתחים המתגלים בעת תרגומה של התפיסה הפוסט-הומניסטית הזו, ושל הידע המיקרוביאלי שבבסיסה, לכדי ידע פופולארי, למוצר, ולפרקטיקה תרבותית יומיומית. ההרצאה מבוססת על מחקר אתנוגרפי העוקב אחר פרויקט ביולוגי-חישובי העוסק בקשר שבין תזונה לאוכלוסיית החיידקים במעי האנושי, ואחר יישומי ממצאי המחקר וגילומם במוצרים המבוססים על פרסונליזציה אלגוריתמית. נשאל: כיצד השילוב שבין מדע וטכנולוגיה, כלכלה פוליטית ותרבות מבנה את הקשר שבין האנושי למיקרוביאלי? נטען כי על אף שפרויקטים מדעיים-טכנולוגיים-מסחריים כדוגמת פרויקט התזונה מותאמת-אישית מהדהדים אפיסטמולוגיות הקשורות במתיחת הגדרתו של האדם אל מעבר לאנושי, הרי שבפועל הם דווקא מחזקים תהליכים פרסונאליים היפר-אנושיים, שלכאורה מנוגדים לרעיונות פוסט-הומניסטיים. עוד נטען כי ההומו-מיקרוביס הוא בהכרח גם הומו-אלגוריטמיקוס, כזה המורכב מחישובים אלגוריתמיים של  טריליוני פיסות מידע מיקרוביאליות ואנושיות.

על המרצים: 

ד״ר רפי גרוסגליק הוא מרצה במכללה האקדמית בית-ברל, במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ובאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. מחקריו של רפי עוסקים בסוציולוגיה ובאנתרופולוגיה של אוכל, תזונה וחקלאות, גלובליזציה, צריכה, סביבה וחברה ותרבות פופולארית.
מאמריו הקודמים פורסמו, בין היתר, ב-
Journal of Consumer Culture; European Journal of Cultural Studies; Food, Culture and Society;  מגמות; ו- סוציולוגיה ישראלית.
ספרו "אוכל אורגני בישראל" ראה אור בשנת 2017 (הוצאת רסלינג), ולאחרונה ראה אור ספרו החדש:  
   “Globalizing Organic: Nationalism, Neoliberalism, and Alternative Food in Israel”
בהוצאת  SUNY Press.

ד״ר דן קוטליאר הוא פוסט דוקטורנט אורח במחלקה לתקשורת באוניברסיטת סטנפורד, ובמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית. ב-2021 דן יצטרף לחוג לסוציולוגיה באוניברסיטת חיפה כחבר סגל. מחקריו של דן עוסקים בקשר שבין טכנולוגיה, זהות, רגש וכוח. מחקריו העדכניים ביותר עוסקים בקשר שבין אלגוריתמים לתרבות.
מאמריו הקודמים פורסמו, בין היתר, ב-Theory & Society, New Media & Sociey, Qualitative Sociology, Science, Technology & Haman Values ועוד.

 

 

 

 

--

 

סמינר