check
אנתרופולוגיה תואר ראשון | המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה

אנתרופולוגיה תואר ראשון

 

 

במה עוסקת האנתרופולוגיה?

האנתרופולוגיה שואלת שאלות בסיסיות על מהות האדם: יחסיו עם בני אדם אחרים, יחסיו עם הסביבה, עם התרבות החומרית ועם תרבויות וקוסמולוגיות שונות.  

לימודי האנתרופולוגיה מהווים חלק משמעותי מההכשרה במחלקה. למרות הדמיון המסוים לתכנים הנלמדים בסוציולוגיה, האנתרופולוגיה היא תחום דעת נפרד. יש לה היסטוריה ומסורת משלה, שיטות מחקר ייחודיות, אופני כתיבה מגוונים, ומרחב תיאורטי ועיוני משלה. 

האנתרופולוגיה מתמקדת בחוויה האנושית בהקשרה הרחב; במפגשים בין תרבויות, בחיים לצד שותפים לא־אנושיים, ובהתנהלות בתוך אקולוגיות שונות ומשתנות. לימודי האנתרופולוגיה מדגישים את החשיבות של שונוּת ויחסיוּת תרבותית, כלומר את האופן שבו תופעות שנראות לנו טבעיות ומובָנות מאליהן למעשה מובְנות ומובָנות בצורות שונות בתרבויות שונות, או נעדרות מהן לגמרי. צורת חשיבה זו מנסה לפענח ולהבין את ההיגיון התרבותי הייחודי שעומד בבסיסן של תופעות חברתיות ספציפיות, אך גם להצביע על המשותף בין היגיון זה וההיגיון התרבותי שעומד בבסיסן של תופעות חברתיות אחרות.    

לימודי האנתרופולוגיה במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה שמים דגש על האוריינטציה הכללית הזאת, כמו גם על הייחודיות של האנתרופולוגיה כתחום מחקר אקדמי כפי שהיא באה לידי ביטוי בשילוב ההדוק בין שלושה ממדים: ידע תיאורטי מובחן, תופעות ואובייקטים אמפיריים קלאסיים של מחקר אנתרופולוגי, ומתודולוגיה ייחודית של איסוף וניתוח נתונים אתנוגרפיים.

הלימודים מתמקדים ברכישת הידע התיאורטי האנתרופולוגי הייחודי, שמכיל מנעד רחב מאוד של תיאוריות, החל מתיאוריות קלאסיות של תרבות כמערכת של ייצוגים קולקטיביים ומערכות מיון שמבנות את תפיסת העולם של בני התרבות, וכלה בתיאוריות אנתרופולוגיות עכשוויות על אודות התרומה של סוכנים לא־אנושיים לכינון פעולה אנושית באשר היא. הלימודים במחלקה עוסקים במושאי מחקר ייחודיים שהאנתרופולוגיה גילתה בהם עניין רב לאורך השנים, כגון דת ומאגיה, תהליכי חִברות, טקסיות, שפה, מערכות ריפוי, חליפין וערך, תפיסות העצמי, טכנולוגיה ואומנות.

התלמידים והתלמידות יחשפו למתודולוגיה הייחודית האנתרופולוגית, שמדגישה את החשיבות של עבודת שדה מעמיקה וממושכת בקרב בני התרבות שאותה האנתרופולוג או האנתרופולוגית מעוניינים לחקור. על ידי חשיפה לקורסים תיאורטיים, אמפיריים ומתודולוגיים, תלמידי המחלקה יעמיקו את היכרותם עם הדמיון והפרקטיקה האנתרופולוגיים, לא רק ככלים אקדמיים, אלא גם כלימוד של פרספקטיבה ביקורתית להבנת המציאות האנושית באשר היא. 

 

על לימודי האנתרופולוגיה במחלקה שלנו

המחלקה משלבת לימודי סוציולוגיה ואנתרופולוגיה. סטודנטים וסטודנטיות המעוניינים בכך יכולים ליהנות מתוכנית עם דגש על לימודי האנתרופולוגיה ואף להמשיך לתואר שני בתחום. לצד קורסי החובה – מבוא לאנתרופולוגיה ותיאוריות אנתרופולוגיות – יש בתוכנית שלנו קורסים המועברים על ידי אנתרופולוגים במחלקה. להלן שמות החוקרים והחוקרות, והנושאים שהם מלמדים: 

פרופ' תמר אלאור, אנתרופולוגית, מלמדת את המבוא לאנתרופולוגיה ואנתרופולוגיה של התרבות החומרית.

פרופ' נורית שטדלר, סוציולוגית ואנתרופולוגית, מלמדת קורסים בתחומי התיאוריה והאתנוגרפיה של הדת וקורסים במבוא לאנתרופולוגיה של הדת, המקומות הקדושים, הטקסים והמאגיה בתרבויות שונות. 

פרופ' איתן וילף, אנתרופולוג, מלמד קורסים באנתרופולוגיה של טכנולוגיות דיגיטליות, צליל, אומנות וארגונים. 

ד"ר יהודה גודמן, אנתרופולוג, מלמד קורסים באנתרופולוגיה רפואית ואנתרופולוגיה פסיכולוגית. הקורסים מתמקדים באנתרופולוגיה ביקורתית של פסיכיאטריה ושיגעון ושל מקצועות טיפוליים בכלל, אנתרופולוגיה של סבל אנושי, חקר סובייקטיביות אנושית, וחקר ממשקים שבין מקומות ואנשים, בדגש על אתרים בירושלים. 

ד"ר גילי המר, אנתרופולוגית, מלמדת קורס באנתרופולוגיה של החושים ובסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של מוגבלות. הקורסים מתמקדים בתחומי האנתרופולוגיה של הגוף, בלימודי מוגבלות ובפרפורמנס. 

ד"ר לירון שני, אנתרופולוג, מלמד קורסים על אנתרופולוגיה של הסביבה, משבר האקלים, טבע־תרבות, הפוליטיקה של הטבע, הנגשת מדע וסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ציבוריים. 

מדי שנה, בחודש נובמבר, מתקיים בסינמטק ירושלים פסטיבל קולנוע אנתרופולוגי המציע כחמישה־עשר סרטים אתנוגרפיים חדשים מרחבי העולם. הסרטים מלווים בשיחות של חוקרות וחוקרים, והאירוע כולו מהווה הזדמנות למפגש מסוג אחר עם תכנים הנלמדים בכיתות.

 

באוניברסיטה העברית מלמדים גם אנתרופולוגים בחוגים אחרים. אנו ממליצים.יות למעוניינים.ות להרחיב את ההבנה במושגים ובכלים האנתרופולוגיים, להיפגש עם אנתרופולוגים ואנתרופולוגיות אלו וללמוד גם אצלם קורסים נוספים. ואלה כמה מן השמות: 

 

פרופ' לימור סמימיאן דרש – מדיניות ציבורית  

פרופ' הגר סולומון – פולקלור ואתנוגרפיה  

ד"ר אורנה נפתלי – לימודי אסיה 

ד"ר ליאה טרגין זלר – לימודי תרבות ומדיניות ציבורית  

ד"ר דני שרירא – לימודי תרבות

 

הפורום האנתרופולוגי

סטודנטים וסטודנטיות שילמדו במסלול עם דגש באנתרופולוגיה מוזמנים להשתתף בסדנת האנתרופולוגים שלנו. את הפורום מנהלים שי סתרן, עומר הקר ואלירן ארזי.