check
פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי | המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה

פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי

פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי בשנים האחרונות המחלקה משתפת פעולה עם גורמים חוץ־אקדמיים. המפעל החשוב ביותר הוא פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי המתקיים בכל שנה זה עשור. סינמטק ירושלים חבר למחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של האוניברסיטה העברית, ויחד הם פועלים לקדם סרטים דוקומנטריים בעלי אוריינטציה אתנוגרפית.

סרטים אלה מתארים בכלים קולנועיים את המורכבויות של חיי היחידים והקהילות בעולם הרחב, ואת היחס בין האנושי ללא־אנושי. ההקרנות מלוות בהרצאות מקדימות מפי מיטב חוקרי האנתרופולוגיה בארץ. היוזמה לפסטיבל היא של נורית קידר, המנהלת האומנותית, של פרופ' תמר אלאור – אנתרופולוגית, מנהלת הפסטיבל מטעם האוניברסיטה העברית, ושל לידיה גינזבורג, האחראית על ההפקה האקדמית. הפסטיבל הוא מהאירועים החשובים של המחלקה והוא מעיד על חדשנות אקדמית וחיבור אינטלקטואלי עם הסינמטק בירושלים ועם העיר בכלל. 

ולסיום...

היסטוריה זו של חוקרים וחוקרות מתחומים שונים יצרה בסיס אינטלקטואלי עשיר ופורה ללמידה ומחקר בתחומים המשלבים חשיבה סוציולוגית ואנתרופולוגית תיאורטית עם מגמה חזקה של מחקר אמפירי. כמו כן, במחלקה ישנו שילוב ייחודי בין מגמות של תיאוריה קלאסית עם כיוונים עכשוויים במחקר החברתי. 

המחלקה הִצמיחה חתנים וכלות של פרסים יוקרתיים. שמואל נח אייזנשטדט זכה בפרס ישראל לסוציולוגיה, בפרס א.מ.ת. ובפרס הולברג (הוא היה הזוכה השלישי בפרס זה מאז הוכרז ב־2004; קדמו לו ז'וליה קריסטבה ויורגן הברמאס). חתני פרס ישראל נוספים במחלקה הם משה ליסק, יהודית שובל, יורם בילו וחיים אדלר (שעבד במחלקה בחצי משרה). נוסף עליהם, אווה אילוז זכתה בפרס א.מ.ת היוקרתי.   

החברים והחברות בסגל המחלקה היו גם מהמנהיגים הבולטים של הפקולטה ואף שימשו דיקנים, ביניהם שמואל נח אייזנשטדט, מייק ענבר, אריק כהן, נחמן בן יהודה ובועז שמיר. ורד ויניצקי־סרוסי שימשה הפרופסורית־דיקנית הראשונה של מדעי החברה.  

 

הערה: מטרת הרשימה לספר על התפתחות המחלקה ולשרטט את תולדות הרעיונות שגיבשו אותה. אם הבחנתם בטעות או במידע חסר, כתבו בבקשה לפרופ' נורית שטדלר ואנו נשתדל לתקן ולהוסיף.

יוסף עטייה ופרופ׳ הרווי גולדברג מעיינים במפה איטלקית של העיר טריפולי, שנות השמונים, ירושלים

 

וסף עטייה ופרופ׳ הרווי גולדברג מעיינים במפה איטלקית של העיר טריפולי, שנות השמונים,