check
תכנית הלימודים במגמה | המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה

תכנית הלימודים במגמה

course

דמוגרפיה היא תחום אינטרדיסציפלינרי ביסודו ומתבסס על ניתוח והבנה של תהליכי אוכלוסיה ברמה של יחידים, זוגות או משפחות וברמה של תת-אוכלוסיות, אזורים או מדינות. לדמוגרפים ארגז כלים מתודולוגי ייחודי שפותח לצורך מדידה ואפיון של תכונות אוכלוסיות (בכלל זה, גודלן, הרכבן ופיזורן) ושינויים בהן, וכן לצורך ניתוח נתונים הרלבנטיים לתחום. הדמוגרפים עוסקים בסוגיות חברתיות מגוונות כגון מוסד המשפחה, שוק העבודה, ריבוד חברתי, אתניות ומגדר ומנסים להבין, לדוגמא, מדוע בני זוג בוחרים להביא פחות ילדים; כיצד הירידה בילודה תשפיע על שוק העבודה והמערכת הפנסיונית בעתיד; כיצד פיזור האוכלוסיה מבחינה גיאוגרפית קשור לצפיפות דיור, אבטלה ותחלואה; והאם מדיניות ציבורית משפיעה על תהליכים במשפחה ונושאים רבים נוספים.

שנה א׳ במגמה

מבנה הלימודים יורכב על ידי הסטודנטים בתיאום עם יועצת המגמה לפני תחילת השנה הראשונה. לאורך הלימודים, התלמידים יפגשו עם היועצת על מנת להתאים ולעדכן את מבנה הלימודים בפועל.

במהלך שנה א׳ נלמדים קורסי החובה הבאים:

  • מבוא לדמוגרפיה לתלמידי מוסמך
  • שיטות מחקר כמותניות למוסמך א'
  • שיטות מחקר כמותניות למוסמך ב' (ניתן ללמוד קורסים מתודולוגים מתקדמים מחוגים אחרים על פי אישור היועצת למגמה לדמוגרפיה)
  • מודלים דמוגרפים (מתקיים פעם בשנתיים   - ניתן גם ללמוד קורס זה בשנה ב')
  • פריון ונישואין או תמותה ותחלואה (ניתן גם ללמוד קורסים אלו בשנה ב')  

שנה ב׳ במגמה

בשנה ב׳ תכנית הלימודים גמישה יותר, ומאפשרת העמקה והרחבה בתחומי עניין נבחרים, באופן המותאם לשאיפות האקדמיות והמקצועיות. במהלך שנה ב' תלמידים ישלימו קורסי חובה, סמינרים וקורסי בחירה שלא השלימו במהלך שנה א', כולל הקורס התמחות בדמוגרפיה

ניתן לבחור בין שני מסלולים עיקריים:

  • מסלול מחקרי: מסלול הכולל כתיבת תזה בהנחיית חבר/ת סגל מהמחלקה. כמו כן נדרשת השתתפות בקורס כתיבה אקדמית ייחודי לתלמידי מחקר, וכן בקורסים מתקדמים בשיטות מחקר.
  • מסלול לא-מחקרי: מסלול ללא תזה, המאפשר השתתפות בקורסי בחירה מגוונים בהתאם לתחומי עניין אישיים. בין הקורסים: תחזיות ודינמיקה של אוכלוסיות, משפחה דמוגרפיה ומדיניות, משפחה ותעסוקה: יחסי גומלין.

רשימת הקורסים המלאה